Seat Ibiza ST 1.4 16V Style
Novodobá kombi od Seatu s přídomkem ST tříbí styl a také Ibiza ST by mohla dávat konkurentům hodiny estetické výchovy. V čem by se ale měla naopak Ibiza ST 1.4 16V poučit?Na jedné věci se asi shodne většina – nová kombi verze ibizy vypadá ještě lépe než výchozí hatchback. Příplatek ve výši 15 000 Kč navíc působí rozumně. Fabii Combi, zdá se, vyrostla silná konkurence z vlastních koncernových řad.
Novodobá kombi od Seatu s přídomkem ST tříbí styl a také Ibiza ST by mohla dávat konkurentům hodiny estetické výchovy. V čem by se ale měla naopak Ibiza ST 1.4 16V poučit?
Na jedné věci se asi shodne většina – nová kombi verze ibizy vypadá ještě lépe než výchozí hatchback. Příplatek ve výši 15 000 Kč navíc působí rozumně. Fabii Combi, zdá se, vyrostla silná konkurence z vlastních koncernových řad.
Na co se tedy může těšit národ chatařů a chalupářů? Lehko ovladatelné zadní víko s širokým madlem zprostředkovává velmi dobrý přístup k zavazadelníku, který se svým objemem 0,430 m3 řadí jen k průměru (do fabie se vejde o 50 l více). Z hlediska praktického využití je ale na tom španělský model velmi dobře. O 8 cm širší vstupní otvor a vstupní práh 2-3 cm níže než u škody usnadňují nakládání zavazadel. Kryt je pevný a jeho část se vyklápí společně s víkem. Zavazadlový prostor působí kulturně, na rozdíl od fabie má čalouněné i boky. Po sklopení asymetricky dělených zadních sedadel vznikne stejně jako u škody malý schod a po vyklopení sedáků jsou stejně jako u ní vidět molitanové výstelky. Výsledkem je hodně podprůměrných 1,164 m3 při využití po střechu.
Ibiza má hned čtyři držáky tašek, ale napevno po dvou v těsné blízkosti a s poměrně ostrými hranami a menší nosností. Ocelová oka těsně nad podlahou pro upevnění převáženého nákladu bohužel u španělského vozu zcela chybějí. Součástí standardní výbavy Style ale jsou naopak luxusně působící podélné chromované střešní nosiče á la Audi.
Ibiza ST působí sportovně, její nízká silueta se ale odrazila v jen průměrné prostornosti kabiny. Vinou svažující se střechy je pro 180 cm vysokého pasažéra místa jen tak tak. Pár centimetrů navíc by neškodilo ani v případě kolen. Menší vnitřní výška a výrazně skloněné čelní sklo interiéru způsobují, že španělský vůz uvnitř nepůsobí zdaleka tak vzdušně jako fabia. Ibiza potěší přirozeným posazem za volantem, interiér s rozměrnými plastovými plochami z napohled laciných plastů není právě nejútulnější a ovládání autorádia je zbytečně komplikované.
Na rozdíl od fabie modernější podvozek zajišťuje ibize bezpečné sezení na vozovce. Rodinný seat má bezproblémové jízdní vlastnosti a řízení je nastavené tak akorát. Na standardních 15palcových kolech Bridgestone B250 rozměru 185/60 R 15 ale není cestovní komfort zcela ideální.
Zážehové čtrnáctistovce, která je druhou volbou v pořadí, se příliš nechce do otáček. Dynamika i spotřeba na úrovni 7,3 l/100 km jsou jen průměrné. Bezpochyby se tedy vyplatí investovat 16 tisíc Kč do mnohem dynamičtějšího čtyřválce 1.2 TSI/77 kW.
Ibiza ST je zajímavou alternativou k Fabii Combi, Peugeotu 207 SW a Renaultu Clio Grandtour. Cílí především na zákazníky, kteří více než maximální prostornost kabiny dovedou ocenit styl a dynamické ladění vozu.